با هدف کاهش 10 تا 25 درصدی وزن سکوها

سازه‌های کامپوزیتی جایگزین سازه‌های فلزی

 

91/09/05

مسوول طرح کامپوزیت در پژوهشگاه صنعت نفت، از طرحی برای جایگزینی سازه‌های کامپوزیتی با سازه‌های فلزی در سکوهای نفتی خبر داد و گفت: «با پیاده‌سازی این طرح، 10 تا 25 درصد از وزن سکوها کاسته می‌شود.»

قادر خانبابایی تأکید کرد: «علاوه بر کاهش وزن سکوها که در جابه‌جایی و نصب آنها بسیار تأثیرگذار است، از این طریق صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای حاصل می‌شود.»

وی دستیـابی به فناوری کامپوزیت‌هـای پلیمری را یکی از برجستـه‌ترین کارهای پژوهشی در پـژوهشکده علوم و فناوری پلیمـر خواند و افـزود: «در این پژوهشکـده به صورت خـاص، روی توسعـه و دانش فنی و تولیـد لوله‌های کامپـوزیتی برای کاربردهای مختلـف در صنعت نفت از جمله انتقال نفت و گـاز و لوله‌های خاص حفاری تمرکز شده است.»

خـانبابایی گفـت: «بزرگ‌ترین مزیـت لوله‌های کامپوزیتی نسبت به لـوله‌های فلزی ایـن است که کمتر دچار خوردگی می‌شوند.»

وی با بیان این که لوله‌های کامپوزیتی، حداقل تا 50 سال بدون مشکل خوردگی کار می‌کنند، یادآور شد: «لوله‌های فلزی، با توجه به شرایط عملیاتی مورد استفاده، ممکن است همه ساله به دلیل خوردگی زیاد تعویض شوند.» مسوول طرح کامپـوزیت در پژوهشگاه صنعت نفت، هزینه‌های رفع خوردگی، در سـازه‌های فلزی را یکی از منابع هزینه‌بر در صنعت نفت اعلام کرد و افزود: «با استفاده از لوله‌هـای کامپوزیتی، این هزینه‌ها به شکـل قابل توجه کاهش پیدا می‌کند.»

خانبابایی به برنامه‌های این پژوهشکده برای عقد تفاهم‌نامه با انجمن کامپوزیت ایران اشاره کرد و گفت: «به موجب این تفاهم‌نامه، همه شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که قصد فروش محصولات خود به صنعت نفت را دارند، باید استانداردهای لازم را از طریق پژوهشگاه دریافت کنند.»

خبرنامه

در صورت تمایل به دریافت خبرنامه لطفا ابتدا فرم عضویت را تکمیل نمائید.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت می باشد.© 2019

طراحی و بهینه سازی سایت توسط واحد روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت