رئيس هيأت مديره مركز تحقيقات موتور:

توليد و ارزش خودرو‌هاي هيبريدي، نيازمند تخصيص يارانه است

 

 

 نسل جديد موتور پايه گازسوز كه شكل تقويت شده موتور قبلي است و 50 درصد توان بيش تري توليد مي كند، طراحي و ساخته شده است و در حال آماده سازي براي نصب روي خودروي سمند سورن است.

مهندس مصطفي مير سليم، رييس نهمين همايش بين‌المللي موتورهاي درون سوز و نفت در حاشيه اين همايش با بيان اين‌كه امروزه نيازها بسيار دقيق مشخص شده و ناگزير هستيم كه معيار‌هاي محيط زيست را رعايت كنيم گفت: سخت‌گيري‌هايي كه در زمينه آلاينده‌ها وجود دارد موجب شده است كه غير از فعاليت‌هايي كه در زمينه موتور و خودرو براي كاهش مصرف سوخت و كاهش آلاينده‌ها انجام مي‌دهيم همكاري جدي توليد كنندگان سوخت و روغن را نيز انتظار داشته باشيم تا با كمك آن‌ها بتوانيم به مقادير قابل قبولي در زمينه مصرف سوخت، توليد دي اكسيد كربن و كاهش آلاينده‌ها دست يابيم.

وي در ادامه به سرفصل‌هاي اين همايش اشاره كرد و افزود: در حاشيه اين همايش نمايشگاهي برپا شده كه در اين نمايشگاه صاحبان فناوري دنيا كه داراي سابقه و تجربه بالايي در زمينه ساخت موتور و قطعات موتور هستند حضوري فعال دارند.

وي در ادامه افزود: اين مجموعه نشان دهنده آمادگي براي فعاليت‌هاي علمي و فني در آينده به منظور مجهز ساختن صنعت موتور ايران براي پاسخگويي به نياز‌هايي كه به لحاظ اقتصادي و اجتماعي در زمينه كاهش مصرف سوخت و آلاينده‌ها مطرح مي شوند

مصطفي ميرسليم با اشاره به تاريخچه تصميم گيري براي طراحي موتورهاي داخلي از سال 81، اظهار داشت: ما بعد از 4 سال كار با همكاري مشاوران باسابقه طراحي موتور به دانش فني طراحي موتور داخلي دست يافتيم و سياست مصوب اين بود كه از گاز به عنوان منبع اصلي انرژي در اين موتورها استفاده كنيم.

ميرسليم با اشاره به اين‌كه تا سال 81 نزديك به 40 سال سابقه توليد موتور و خودرو در ايران وجود داشته ولي تمامي محصولات خارجي بوده است گفت: با بررسي‌هاي راهبردي و فني انجام شده مقرر شد طراحي و توليد موتور در داخل كشور با همكاري مشاوران خارجي به منظور دست‌يابي به دانش فني و صرفه جويي در زمان انجام شود.

وي با بيان اين‌كه موتور پايه گاز سوز ملي در سال 85 رونمايي شد افزود: توليد اين گونه موتورها از سال 87 آغاز و در حال حاضر 500 هزار از اين موتور بر روي خودرو‌هاي داخلي نصب شده است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه كرد: خودروهاي رديف الف و ب (كلاس A,B)قابليت استفاده از نسل جديد موتورهاي پايه گازسوز را دارد.

وي سرمايه گذاري انجام شده براي طراحي موتور ملي را 45 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: براي توليد انبوه اين موتور به همين ميزان سرمايه گذاري نياز داريم.

ميرسليم با ارائه توضيحاتي در مورد خودروهاي دو نيرو يا هيبريدي كه هم از برق و هم از احتراق داخلي استفاده مي كنند، گفت: در اين خودروها امكان بازيافت انرژي وجود دارد و ترمز مي تواند به جاي گرما برق توليد كند كه باعث كاهش مصرف سوخت تا 30 درصد مي شود.

وي تصريح كرد: نمونه اي از اين خودرو را در فروردين ماه امسال آماده كرديم، اما قيمت تمام شده آن 50 تا 100 درصد بيش تر از خودروي معمولي خواهد بود و مردم از آن استفاده نخواهند كرد مگر آنكه تز طريق دولت به آن يارانه اختصاص بيابد.

وي تأكيد كرد: در ساير نقاط جهان كه از خودروهاي هيبريدي استفاده مي كنند، يارانه قابل توجهي براي استفاده از اين خودروها اختصاص داده مي شود.

رئيس هيأت مديره مركز تحقيقات موتور ادامه داد: استفاده از اين نوع موتورها در اقتصاد ملي مزيت ايجاد مي كند، چنانكه خودرويي كه ما طراحي كرديم، مصرف سوخت را به 4.2 ليتر در 100 كيلومتر كاهش مي دهد كه متناسب با آن توليد آلاينده ها نيز كاهش مي يابد.

 

 

خبرنامه

در صورت تمایل به دریافت خبرنامه لطفا ابتدا فرم عضویت را تکمیل نمائید.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت می باشد.© 2019

طراحی و بهینه سازی سایت توسط واحد روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت