زنگنه، وزير نفت در افتتاحيه همايش موتور‌هاي درون‌سوز و نفت مطرح كرد:

4 اولويت وزارت نفت در تعامل با صنعت خودرو

 

 

علاوه بر اقداماتي كه بايد در مورد توليد موتور‌هاي بنزيني صورت پذيرد، توليد و توسعه موتور‌هاي پايه گاز‌سوز سواري و اتوبوس، قواي محركه خودرو‌هاي ال پي جي و موتور ديزل سواري، به عنوان 4 اولويت وزارت نفت در تعامل با صنعت خودرو مي‌باشد.

مهندس بيژن زنگنه، وزير نفت در مراسم افتتاحيه نهمين همايش موتور‌هاي درون‌سوز و نفت كه روز سه شنبه 27 بهمن ماه در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، بر كنار گذاشتن تفكر استفاده از خودو‌هاي بنزيني تاكيد كرد و افزود: تقاضاي اصلي بنده تمركز بر توجه به ساخت بهينه قابل رقابت و دركلاس جهاني موتور‌هاي پايه گاز سوز براي خودر‌هاي سواري و اتوبوس  با مصرف CNG و LPG و موتور‌هاي ديزلي براي خودروهاي سواري است.

وي در ادامه بر لزوم تشكيل كارگروه دائمي با حضور صنعت گران و همكاران نفت تاكيد داشت و افزود: مباحث ذكر شده و مورد علاقه طرفين همانند تهيه اسناد راهبردي براي تعيين تكليف قواي محركه در حمل و نقل زميني و دريايي مي تواند از طريق اين كارگروه پيگيري شده و طرح هاي منتخب از سوي وزارت نفت حمايت خواهد شد.

وزير نفت با بیان این که از منظر وزارت نفت زمانی که بحث خودرو و موتور مطرح می شود موضوع سوخت اهمیت می یابد، گفت: نرخ رشد مصرف سوخت در آينده كشور در حمل و نقل و در كل اقتصاد مصرف سوخت از مسايل مهم قابل بررسي است.

وي در ادامه تصريح كرد: طبق گزارش‌هاي تحليلي و طبق پيش‌بيني‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي IEA مصرف انرژي بخش حمل و نقل در صورتي كه اقدامات مناسب براي افزايش كارايي صورت نگيرد در سال 2050 75 درصد افزايش پيدا مي‌كند ولي اگر از فرصت‌هاي افزايش كارايي در موتورهاي درون سوز بهره گرفته شود اين مقدار حداقل 20 درصد كاهش مي‌يابد.

زنگنه با تاكيد بر اين‌كه جايگزيني سوخت‌هاي كم كربن براي مسايل آلايندگي در بخش حمل و نقل از مسايل مهم در تحولات جهان است، افزود: همواره تغيير شيوه‌هاي حمل و نقل بسيار مهم است و بر اساس پيش بيني اژانس محيط زيست اتحاديه اروپا تا سال 2050 تغييرات عمده‌اي در حمل و نقل مسافر ايجاد خواهد شد.

وزير نفت در همين راستا گفت: در حالي كه تقاضاي نفر كيلومتري مسافر بيش از 45 درصد افزايش پيدا مي‌كند، تقاضاي حمل و نقل خوردو سواري 14 درصد افزايش مي‌يابد و اين افزايش به حمل و نقل به شيوه‌هاي عمومي و ريلي منتقل مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه فناوري‌هاي جديد همواره در حمل و نقل اثر گذار هستند، گفت: استفاده از خودروهايي نظير هيبريدي، برقي و پيل سوختي باعث مي‌شود كه استفاده از خودروهاي بنزيني در سال 2050 به 10 درصد محدود شده و از ديگر خودروهاي جايگزين استفاده شود.

زنگنه با اشاره به اينكه فعلا و تا آينده قابل تصور سوخت‌هاي فسيلي در خودرو‌ها نقش تعيين كننده‌ دارند، افزود: حتي در مورد خودرو‌هاي برقي، برق آن نيز از سوخت فسيلي نظير گاز، مشتقات نفت و يا ذغال به دست مي‌آيد.

وي در ادامه با اشاره به كاهش اخير قيمت نفت گفت: با توجه به اين كاهش، هزينه مصرف سوخت در كشور ما در بخش حمل و نقل سالانه 15 ميليارد دلار است كه اگر نفت به 60 دلار هم برسد اين رقم به بالاي 30 ميليارد دلار خواهد رسيد كه رقم بسيار بزرگي است.

زنگنه با اشاره به برنامه‌هاي آتي انرژي ايران تصريح كرد: اينگونه برنامه ريزي شده است كه با گسترش گاز رساني در كشور مي‌توان ادعا كرد سوخت‌هاي مايع يا فراورده‌هاي پالايشي فقط در حمل و نقل كاربرد خواهند داشت و در سال‌هاي آتي نفت سفيد، نفت كوره و گاز مايع از سبد سوخت حمل و نقل كشور حذف مي‌شود و در مصارف خانگي، تجاري و صنايع و نيروگاه‌ها از گاز طبيعي استفاده خواهد شد.

وي در ادامه افزود: با تلاشي كه شده است مصرف سوخت گاز به صورت گاز فشرده در خوردوها بكار گرفته و روزانه 20 ميليون متر مكعب مصرف گاز در خودروهاي كشور وجود دارد كه تقريبا 25 درصد سوخت خودروهاي سواري را گاز طبيعي تشكيل مي‌دهد.

اين مقام ارشد وزارت نفت با اشاره به اين‌كه يكي از گسترده‌ترين شبكه‌هاي گاز در جهان در كشور ما وجود دارد گفت: هم اكنون نزديك به 90 درصد كل جمعيت ايران تحت پوشش شبكه گاز هستند و با اتكاء به اين شبكه گسترده نزديك به 3 هزار جايگاه CNG براي تامين سوخت گاز فشرده براي خودروها وجود دارد.

وزير نفت با تاكيد بر اين‌كه علاوه بر تلاش‌هاي لازم براي بهبود توليد موتور‌هاي بنزيني، بايد در توليد و بهينه‌سازي موتورهاي پايه CNG سوز در ايران گام برداشت افزود: اين امر ممكن است براي كشورهاي ديگر مهم نباشد ولي به هر حال قيمت گاز در ايران حتي به صورت رقابتي هم اگر نگاه كنيم بسيار ارزان است.

وي با بيان اينكه حداقل يك سوم مصرف سوخت حمل و نقل را بايد به سمت CNG هدايت كنيم گفت: در اتوبوس‌هاي درون شهري سياست دولت استفاده از اتوبوس‌هاي پايه گاز سوز است و اين سياست در كلان شهر تهران موفق بوده است.

زنگنه در ادامه با اشاره به اينكه استفاده از وسايل پايه گاز سوز كمك به كاهش ميزان آلودگي هوا و همچنين صرفه جويي در سوخت‌هاي مايع مي‌كند گفت: هم اكنون تصميم داريم 17 تا 18 هزار اتوبوس را نوسازي كنيم كه همه اين وسايل پايه گازسوز هستند و موتور‌ اين اتوبوس‌ها بايد متناسب با اين نوع سوخت ساخته شود.

وزير نفت با بيان اين‌كه بايد در سبد سوخت خودرو‌ها بايد LPG را وارد كنيم گفت: از دو سال آينده براي LPG پالايشگاه‌ها مصرف كننده داخلي نداريم و اگر براي LPG مصرف صنعتي  نداشته باشيم بايد از طريق كاميون به بنادر ارسال تا امكان صادرات فراهم شود.

زنگنه با اشاره به هزينه صادرات LPG افزود: بهتر است كه اين فرآورده در سوخت خودرو‌ها در داخل كشور استفاده شود و بر همين اساس بايد از خودرو‌ها و موتورهاي متناسب با LPG استفاده كرد.

وي با تاكيد بر اين‌كه با همكاري شركت پالايش و پخش بيش از 2 سال است كه در تهران و در برخي از شهر ها گازوييل با گوگرد كمتر از 50ppm توزيع مي‌شود گفت: اين مقدار روز به روز كاهش خواهد يافت و با به مدار آمد ن پالايشگاه خليج فارس، گوگرد به چند ppm خواهد رسيد.

وزير نفت در خاتمه تصريح كرد: اميدوارم اين كارگروه به صورت دايمي تشكيل شود تا بركاتي براي صنعت خودرو كشور،‌مصرف سوخت و بهبود محيط زيست حاصل شود.

خبرنامه

در صورت تمایل به دریافت خبرنامه لطفا ابتدا فرم عضویت را تکمیل نمائید.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت می باشد.© 2019

طراحی و بهینه سازی سایت توسط واحد روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت