مديريت خوردگي، صيانت از منابع ملي

 

 

 

 

بيش از صد سال از كشف طلاي سياه يا همان نفت در كشو ما مي‌گذرد و همگان با مزاياي آن به خوبي آشنا هستيم. اين صنعت قديمي همواره به دنبال تجهيزات و سيستم‌هاي مدرن و به روز بوده است ولي هر چقدر تلاش شود كه اين صنعت به روز باشد گاهي با مشكلاتي مواجه مي‌شود كه باعث هزينه‌هاي گزاف شده كه يكي از آن‌ها را امروزه مي‌توان بسيار يافت و آن چيزي نيست جز " پديده خوردگي".

توسعه تجهيزات مناطق عملياتي در حوزه‌هاي مختلف صنعت نفت نياز هر چه بيشتر اين صنعت را بر حفظ و نگهداري از سرمايه‌هاي انساني و مالي افزون‌تر مي‌كند. امروزه بر اثر اين پديده شايع كه نه تنها كشور ما بلكه دنيايي با آن سر و كار دارد شاهد خسارت‌هاي مالي، جاني و حتي محيط زيست نيز هستيم؛ از اين رو استقرار نظام مديريت خوردگي در كشور امري اجتناب ناپذير و مهم است.

شايد بتوان به جرات اذعان داشت كاهش هزينه‌هاي ناشي از خوردگي همگان را بر آن داشت تا سند راهبردي مديريت خوردگي و استقرار اين نظام هر چه زودتر انجام شود. البته ناگفته نماند كه دوسالي است كه سند مديريت خوردگي از سوي وزير نفت ابلاغ شده و نياز به پيگيري‌هاي بسيار تا زمان اجرايي شدن دارد.

با اين حال در سال 94 تصميم بر آن شد كه توجه‌اي ويژه به اين پديده با اهميت شود از اين رو با همكاري پژوهشگاه صنعت نفت، وزارت نفت و انجمن خوردگي همايشي با محوريت مديريت خوردگي در آذر ماه برگزار خواهد شد و تشريح ابعاد مختلف سند ابلاغ شده وزير از مهم‌ترين مباحث اين همايش ملي به حساب مي‌آيد.

 

افزايش بالاي هزينه هاي تعمير و نگهداري تجهيزات با توجه به پديده خوردگي

آمار‌ها حاكي است كه امروزه حدود 8/0 تا 5 درصد توليد ناخالص ملي هر كشور را هزينه‌هاي خوردگي تشكيل مي‌دهد كه از اين ميان بيش از 20 درصد هزينه‌هاي خوردگي كشورها مربوط به صنعت نفت آنها مي‌باشد پس به طور حتم هزينه‌هاي بسياري را هر صنعتي كه دچار اين مشكلات بشود بايد متحمل شود. صنعتي كه حرف اول را در جهان در درآمد زايي مي زند حال با خوردگي دست و پنجه نرم مي‌كند و خود هزينه‌هايي را به بار مي‌آورد و اگر بتوان چرخه مديريت خوردگي را در صنعت نفت يا در هر صنعتي ديگر پياده سازي كرد، تا 30 درصد از هزينه هاي خوردگي را كاهش خواهد داد و باعث صيانت از سرمايه‌هاي ملي خواهد شد.

حال كه صحبت از سرمايه‌هاي ملي و حفظ آن به ميان آمد بهتر است تمركز بيشتري بر اين موضوع داشته باشيم البته پيش آمده كه نبود آگاهي كافي از اين حوزه و همچنين عدم وجود فرآيندهاي مشخص مديريتي باعث بروز چنين مشكلاتي در صنعت مي‌شود كه اميد است با اجراي مديريت خوردگي بتوان وضعيت خوردگي را مورد پايش و مميزي دقيق قرار داد.

بر همين اساس سند راهبردی مدیریت خوردگی صنعت نفت كه حاصل تلاش 200 نفر از مدیران و کارشناسان در طول 10 سال فعالیت پژوهشی وزارت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت است در سال 93 تحت عنوان سند راهبردی مدیریت خوردگی صنعت نفت به امضای وزیر نفت رسید و تلاش شده است تا با كمك آن باعث كاهش خسارات وارده به تجهيزات و هزينه‌هاي ناشي از آن بشوند و نقشه راهي را براي آن ترسيم كنند.

اين نقشه همانند ديگر نقشه‌ها قرار است كه صنعت هاي مختلف را به سر منزل مقصود برساند و شايد الزامات اين نقشه را بتوان در مواردي همچون پژوهش‌های هدفمند در زمینه خوردگی، ساماندهی استفاده از مشاوران و پیمانکاران، نظام برنامه ریزی شرکت‌های اصلی وزارت نفت و مدیریت دانش از سیاست‌های مدیریت کلان سند مدیریت خوردگی صنعت نفت خلاصه كرد.

 

70 درصد تجهيزات صنعت نفت در معرض خطر خوردگي

با توجه به اينكه 70 درصد تجهيزات صنعت نفت مكانيكي و سازه‌اي، 15 درصد تجهيزات دوار و ماشيني و 10 درصد برق و ابزار دقيق است پس بايد چاره‌اي براي 70 درصد تجهيزاتمان كه در معرض خطرهاي بالايي هستند باشيم و مطمئن بوده كه با مديريت و توجه به اين بخش مي‌توانيم بخش عظيمي از ثروت‌هاي ملي را حفظ و صيانت سازيم و از آن‌جايي كه صنعت نفت بيشترين تاسيسات و تجهيزات فلزي و سازه‌اي در معرض خوردگي را در كشور دارد ما شاهد خوردگي بسيار زيادي در اين صنعت و به تبع آن، افزايش هزينه هستيم .

در سند مدیریت خوردگی صنعت نفت استانداردهای مدیریت استفاده شده است و مواردي همچون توسعه، روزآمدکردن و بومی سازی استانداردها با شرائط آب و هوایی کشور از اهداف این سند است و تعداد محدود حوادث در صنعت نفت نشانه‌هاي خوبي است اين امر مويد آن است كه در كنترل مسائل خوردگي پيشرفت‌هاي بسياري داشته‌ايم و پيمانكاران و مشاوران صنعت نفت كار خود را به خوبي انجام داده‌اند اما هزينه انجام اين كار نشانگر آن است كه سهم هزينه‌هاي نگهداري و تعميرات ما به ازاي ميزان توليد در رده بهتري نسبت به شركت‌هاي هم‌تراز بين‌المللي قرار ندارد.

امروزه در كشور ما متاسفانه سيستمي كه بتواند ميزان خوردگي را با اعداد و ارقام نشان دهد وجود ندارد و تلاش شده است تا در نقشه راه مديريت خوردگي به اين مسئله نيز توجه شود بايد بر اين نكته مهم تاكيد كرد كه ارزش کل نگهداری و تعمیرات در دنیا سالانه ٢ تا ٢,٥ درصد میزان سرمایه گذاری است كه حرف‌هاي بسياري در دل اين اعداد نهفته است.

همانطور كه گفته شد خسارات و هزينه‌هاي ناشي از خوردگي حدود 0/8 تا 5 درصد توليد ناخالص ملي را شامل مي شود اين آمارها و اعداد براي تمام مديران و دست‌اندركاران مرتبط با حوزه خوردگي تلنگري به حساب ميآيد تا علل و مكانيزم‌هاي پديده خوردگي به درستي شناخته شده و براي روش‌هاي پايش، كنترل و پيشگيري برنامه‌هاي جامع و مدوني تهيه شود. نبايد تصور كرد كه اگر به مسائل خوردگي توجهي نشود مشكلي نخواهد به‌وجود آيد بلكه ميزان خسارت‌ها افزايش و سرمايه‌هاي ملي به خطر مي‌افتد از اين رو اين حوزه نياز مبرم به رويكردي برنامه‌محور و نگاهي راهبردي دارد تا بتوان سيستمي تاثير گذار و هماهنگ براي جلوگيري از خسارت‌ها را ايجاد و هزينه ها را به حداقل رساند.

زماني كه بر امري مهم پافشاري ميشود گويا به دنبال نتايج خاصي نيز هستيم شايد بتوان كاهش هزينه‌هاي عملياتي و تعميراتي، كاهش حوادث جاني و زيست محيطي و كمك به چرخه اقتصادي را از مهم ترين اهداف مديريت خوردگي در صنعت نفت دانست.

همين نكات بس كه بتوان به فكر چاره‌اي بود و همه مديران، متخصصان، كارشناسان را گرد هم آورده و با اعداد 3 و 16 كه معنايي جز كنگره خوردگي ندارند به دنبال راهكار نوين و پايش مشكلات اين حوزه بود پس يادمان نرود روزهاي سوم تا پنجم آذر ماه،‌ پژوهشگاه صنعت نفت آوردگاهي است ملي براي حفظ و صيانت از سرمايه‌هاي بازگشت ناپذير ملي كشورمان.

ارتباطات پژوهشگاه صنعت نفت

خبرنامه

در صورت تمایل به دریافت خبرنامه لطفا ابتدا فرم عضویت را تکمیل نمائید.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت می باشد.© 2019

طراحی و بهینه سازی سایت توسط واحد روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت