دكتر علي مرشد، متخصص برجسته حوزه خوردگي در خارج از كشور:

دو مدل خوردگي رايج در جهان در شانزدهمين كنگره ملي خوردگي مورد بررسي قرار مي‌گيرد

 

 

 

در شانزدهمين همايش ملي خوردگي دو مدل مديريت خوردگي مورد بررسي قرار خواهد گرفت و علاوه بر پيشينه و خواستگاه هر يك، كاستي‌‌ها و مزاياي آن‌ها نيز به بحث و تبادل نظر گذاشته مي‌شود.

دكتر علي مرشد، فارغ‌التحصيل دانشگاه ايمپريال كالج انگلستان كه به عنوان سخنران كليدي در شانزدهمين كنگره ملي خوردگي حضور خواهد داشت، گفت: تجارب كاري در حوزه خوردگي در خارج از كشور به خصوص انگلستان داشته‌ام و بيشترين‌ فعاليت‌هاي بنده به صنايع بالادستي و ميان دستي صنعت نفت معطوف مي‌شود.

مرشد با بيان اين‌كه نفت و گاز استخراج شده می تواند آب به همراه داشته باشد ؛ افزود: آب موجود در نفت می تواند داراي دي اكسيد كربن و سولفيد هيدروژن باشد كه اين مواد توليد اسيد كرده و منجر به خوردگي تجهيزات مي‌شود.

وي با تشريح اين‌كه عوامل ثانويه و اوليه در بروز ايجاد خوردگي همواره تاثير گذار بوده‌اند، تصريح كرد: همواره تصور بر اين است كه اسيد‌ها، اكسيژن و باكتري‌ها عوامل اصلي بروز اين پديده در صنعت هستند اما با بررسي‌هاي انجام شده در بعضی از کشورهای خارجی مشخص شده است كه عوامل انسانی بزرگترين عامل در اين امر به حساب مي‌آيند.

مرشد افزود: در كتاب معرفي مديريت خوردگي در صنايع نفت و گاز مدلي را براي پيشگيري با اين پديده ارايه داده‌ام كه توسط انجمن بین‌المللی مهندسان خوردگی (NACE International) به چاپ رسيد.

مرشد در خصوص اين انجمن افزود: اين مركز معتبرترین نهاد تخصصی پیش‌گیری و کنترل خوردگی در دنیا بوده و هم اکنون بیش از ۳۰۰۰۰ هزار عضو از ۱۱۶ کشور جهان دارد و مرکز آن در هیوستون از شهرهای ایالت تگزاس در ایالات متحده آمریکا است و داراي دو نشريه علمي با عنوان ماهنامه ارزیابی مواد و ماهنامه خوردگی است.

اين متخصص حوزه خوردگي با اشاره به نشريات اين انجمن بيان داشت: از سال 2007 هر ساله مقاله ای با محوريت مديريت خوردگي در نشريه‌هاي اين انجمن به چاپ رسانده‌ام و اميدوارم بتوانم در اين كنگره اين تجربيات را در خدمت مردم سرزمينم قرار دهم.

وي با بيان اين‌كه همواره در كشورهاي جهان بر روي مسئله فناوري در حوزه خوردگي تاكيد شده است، گفت: در خاورميانه، كشورهاي اروپايي و حتي ديگر كشورها نيز بر روي نرم افزارهاي مختلف كه مي‌تواند به خوردگي كمك كند بسيار تاكيد شده است امابه‌نظر بنده آموزش از وجود نرم افزار نيز حياتي‌تر است.

مرشد با تشريح ابعاد مختلف خوردگي درکشورهای دیگر ، گفت: مهم‌ترين عامل خوردگی نيروي انساني بوده كه آموزش مناسبي به او داده نشده است و اگر در اين زمينه آموزشهای لازم داده شود بسياري از مشكلات اين حوزه برطرف خواهد شد و ذكر اين نكته در اين‌جا لازم است كه بعضی از بزرگترين متخصصان حوزه خوردگي را در جهان ايرانيان تشكيل مي‌دهند

استفاده از الگوي مديريت خوردگي براي تمام صنايع

مرشد با اشاره به سند مديريت خوردگي كه از سوي وزير نفت ابلاغ شده است، افزود:ابلاغ این سند قدم بسیار بزرگ و با اهمیتی در راه مبارزه با خوردگی در صنایع نفت و گاز ایران می باشد و قدم بعدی اجرای این سند است.

مرشد در مورد آموزشهای مربوط به مدیریت خوردگی افزود: اين آموزش‌ها مي تواند به صورت یک دوره كوتاه مدت يك ساعته براي مديران و دوره‌هاي چند روزه براي كاركناني كه در تاسيسات مشغول هستند برگزار شود.

وي با اشاره به دو مدل بين‌المللي در حوزه خوردگي گفت:‌ يكي از اين مدل‌ها به موسسه انرژي در انگلستان و ديگري كه توسط بنده نوشته شده به انجمن بین‌المللی مهندسان خوردگی اختصاص دارد و اين نكته را نبايد فراموش كرد كه خواستگاه مديريت خوردگي كشور انگلستان بوده است.

الگوي طراحي شده مديريت خوردگي مدلي است كه مي‌تواند در ديگر صنايع نظير هواپيمايي، خودرو، نظامي، دريايي و هسته اي كاربرد داشته و با استفاده از آن هزينه‌هاي مربوط به تعميرات، نگهداري، بازرسي فني و مواد شيميايي را بهينه و عمر تاسيسات را طولاني كنيم.

خبرنامه

در صورت تمایل به دریافت خبرنامه لطفا ابتدا فرم عضویت را تکمیل نمائید.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت می باشد.© 2019

طراحی و بهینه سازی سایت توسط واحد روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت