رئيس پژوهشكده حفاظت صنعتي پژوهشگاه صنعت نفت؛

هزينه خوردگي كشور بالغ بر 10 ميليارد دلار است

 

 

 

 

اگر توليد ناخالص ملي كشور حدود 400 ميليارد دلار و در يك تصور خوش‌بينانه هزينه خوردگي را 3% آن فرض كنيم، بيش از 10 ميليارد دلار هزينه خوردگي كشور در سال خواهد شد.

دكتر جابر نشاطي، رييس پژوهشكده حفاظت صنعتي پژوهشگاه صنعت نفت و رئيس انجمن خوردگي ايران در نشست خبري كنگره خوردگي كه روز 25 آبان ماه در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با بيان اين مطلب، افزود: منابع علمي در دنيا نشان مي‌دهند كه حدود 8/0 تا 5 درصدتوليد ناخالص ملي هر كشور را هزينه هاي خوردگي تشكيل مي‌دهد كه اين آمار در كشورها متفاوت است.

وي با بيان اينكه همواره براي واحدهاي صنعتي طول عمري بين 20 تا 25 سال در نظر گرفته مي‌شود گفت: اگر اين مدت زمان به هر دليل دچار مشكل شود تصور بر اين است كه شكستي اتفاق افتاده و عملكردي در سيستم نامطلوب است.

وي در ادامه با اشاره به اينكه يكي از عوامل اصلي اين علمكردهاي نامطلوب، پديده خوردگي است، افزود: واكنش‌هاي شيميايي و فيزيكي حاصل از مجاورت يك فلز با سيال را پديده خوردگي مي‌گويند كه اين امر عمر يك قطعه صنعتي را كوتاه مي‌كند.

وي با اشاره به سيالاتي كه باعث پديده خوردگي مي شوند، گفت: آب دريا، آب شهري و آب برج هاي خنك كننده در پالايشگاه‌ها همگي سيال به حساب مي­آيند و اگر عمليات مناسب بر روي آب انجام نشود به طور حتم فلز موجود در سيستم عمر كوتاهي پيدا مي كند.

نشاطي با بيان اينكه سيال مي تواند از نوع گاز باشد تصريح كرد: گازهاي ترش كه از ميادين نفت و گاز بيرون مي آيند مي توانند فلزات را تحت تاثير خود قرار داده و باعث خسارات هاي مالي و جاني در سيستم ها شوند.

رييس پژوهشكده خوردگي پژوهشگاه با بيان اينكه به طور اصولي خسارت‌هاي ناشي از خوردگي در دو حوزه به وجود مي آيند اظهار داشت: اين خسارت‌ها به صورت مستقيم و غير مستقيم هستند و خسارت­هاي نوع مستقيم كه معمولا در واحدهاي صنعتي در نظر گرفته مي‌شوند؛‌ هزينه‌هاي تعويض قطعه، مصرف پوشش و بازدارنده‌هاي خوردگي هستند.

وي در تشريح خسارات غيرمستقيم افزود: براي مثال يك پالايشگاهي كه در روز 100 هزار بشكه نفت را پالايش مي كند در نظر بگيريد كه بر اثر پديده خوردگي لازم است يك هفته از سيستم خارج شود، اين توقف توليد باعث تحميل هزينه‌هاي بسيار بالايي در سيستم مي شود.

نشاطي با تاكيد بر اينكه بسياري از خسارات جاني و مالي ناشي از خوردگي در دنيا به دلايل مختلفي مخابره نمي شوند، گفت: كه همواره خسارت هاي غير مستقيم چندين برابر خسارت هاي مستقيم‌اند.

نشاطي با اشاره به اينكه بررسي‌هاي جهاني حاكي از آن است كه بيش از 20 درصد هزينه‌هاي خوردگي كشورها مربوط به صنعت نفت آنها است، گفت: مهندسي خوردگي مي­تواند با استفاده از روش‌هاي گوناگوني از پديده خوردگي جلوگيري كند و استفاده از مواد بازدارنده خوردگي، پوشش­‌هاي صنعتي مناسب و انتخاب آلياژ‌های هاي خوب مي تواند از خوردگي جلوگيري كرده و باعث افزايش عمر قطعات صنعتي شود.

نشاطي با بيان اين‌كه در سال­هاي اخير بررسي ها در دنيا نشان داد كه روش مهندسي خوردگي به تنهايي براي جلوگيري از اين پديده كافي نيست، گفت:‌ بنابراين الگوي مديريت خوردگي ارايه شد مبني بر اينكه در واحد‌هاي صنعتي كنار كنترل خوردگي بايستي فرآيندهاي مديريت خوردگي طراحي و تعريف شود.

وي تصريح كرد: گزارش‌هاي علمي نشان مي‌دهد اگر چرخه مديريت خوردگي در صنعت نفت يا در هر صنعتي ديگر پياده سازي شود، تا 30 درصد از هزينه هاي خوردگي را كاهش خواهد داد و باعث صيانت از سرمايه‌هاي ملي خواهد شد.

رييس پژوهشكده حفاظت صنعتي پژوهشگاه در تشريح چرخه مديريت خوردگي با بيان اينكه در چرخه مديريت خوردگي بايد اهميت ويژه‌اي به خط مشي‌ها داد افزود: با استفاده از اين خط مشي ها مي توانيم سياست‌هاي كاري خود را مشخص كرده و از خسارات وهزينه هاي احتمالي پيشگيري كنيم.

وي راهبردهاي خوردگي و ارزيابي‌ ريسك‌هاي خوردگي را از ديگر موارد با اهميت اين چرخه دانست و افزود: همواره در واحدهاي صنعتي نقاط بحراني وجود دارند كه مي بايست شناسايي شده و براي هر يك راهكار مناسبي به منظور جلوگيري از مشكلات ارايه كنيم.

نشاطي با اشاره به اينكه تا كنون به مسئله خوردگي به صورت جدي در كشور پرداخته نشده است گفت: نبود آگاهي كافي از اين حوزه و همچنين عدم وجود فرآيندهاي مشخص مديريتي باعث بروز چنين مشكلاتي در صنعت مي شود كه با اجراي مديريت خوردگي مي‌توان وضعيت خوردگي را مورد پايش و مميزي قرار داد.

نشاطي با اشاره به برگزاري سومين كنگره خوردگي در صنعت نفت گفت: اين كنگره امسال با همكاري معاونت محترم امور مهندسي وزارت‌خانه با محوريت مديريت خوردگي طي سه روز برگزار خواهد شد و ما همواره معتقد هستيم كه اگر مديريت خوردگي تدوين و پياده سازي شود مشكلات در آينده كمتر خواهد شد.

خبرنامه

در صورت تمایل به دریافت خبرنامه لطفا ابتدا فرم عضویت را تکمیل نمائید.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت می باشد.© 2019

طراحی و بهینه سازی سایت توسط واحد روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت