مدير كل راهبري نظام نگهداري و تعميرات صنعت نفت:

هزينه تعمير نگهداري در صنعت نفت دنيا 2 تا 2/5 درصد ميزان سرمايه‌گذاري است

 

 

 

با توجه به اين‌كه صنعت نفت بيشترين تاسيسات و تجهيزات فلزي و سازه‌اي در معرض خوردگي را در كشور دارد و ما شاهد خوردگي بسيار زيادي در اين صنعت و به تبع آن، افزايش هزينه هستيم كه با برگزاري چنين همايش‌هايي مي‌توان تاثيرگذارترين مباحث را مورد واكاوي قرار داد.

مهندس عليرضا اصل عربي، مدير كل راهبري نظام نگهداري و تعميرات معاونت امور مهندسي وزارت نفت،روز دوشنبه 25 آبان ماه در نشست خبري كنگره خوردگي با بيان اين‌‌كه پس از ابلاغ سند مديريت خوردگي از سوي وزير نفت همواره بر موضوع خوردگي تاكيد بيشتري شده است، گفت: يكي از بحث‌هاي مهم اين سند فرهنگ‌سازي و اطلاع رساني در سطح مديران و كارشناسان اين حوزه است و اميد داريم با همكاري تمام ذينفعان و صنعتگران گام‌هاي اساسي برداريم.

اصل عربي سند راهبردی مدیریت خوردگی صنعت نفت را حاصل تلاش 200 نفر از مدیران و کارشناسان دانست و گفت: حاصل 10 سال فعالیت پژوهشی وزارت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت در سال 93 تحت عنوان سند راهبردی مدیریت خوردگی صنعت نفت به امضای وزیر نفت رسید.

وي در همين راستا افزود: شانزدهمين كنگره ملي خوردگي ايران و همچنين سومين كنگره خوردگي صنعت نفت يكي از تريبون‌هاي مناسب براي اطلاع‌رساني مناسب و دقيق است كه مي‌توانيم از طريق اين دو كنگره تبادل تجربيات مناسبي با فرهيختگان و ذيربطان در رابطه با مشكلات و راهكار‌هاي حل اين معضلات داشته باشيم.

اصل عربي با اشاره به اين‌كه شانزدهمين كنگره ملي خوردگي ايران يكي از بهترين همايش‌هاي كشور به حساب مي آيد، افزود: اين كنگره مورد استقبال گسترده‌اي قرار گرفته و از ظرفيت‌هاي بسيار بالايي نيز برخوردار است و تلاش شده با برگزاري ميزگردهاي تخصصي، كارگاه‌هاي آموزشي و سخنراني‌ها در طول سه روز برگزاري همايش به اهداف از پيش تعيين شده خود دست يابيم.

مدير كل راهبري نظام نگهداري و تعميرات صنعت نفت،با اشاره به سند مديريت خوردگي تصريح كرد: هدف مديريت خوردگي همواره كاهش خسارات وارده به تجهيزات و هزينه‌هاي ناشي از آن است كه در همين راستا نقشه راهي نيز در حال تدوين مي‌باشد.

وي افزود: تمامي شركت‌ها و صنايع مرتبط مي بايست در راستاي اين نقشه راه حركت كرده و قالب آن بايد به گونه اي باشد كه مورد قبول 4 شركت اصلي وزارت نفت باشد.

وی، الزامات تدوین نقشه راه برای تحقق مدیریت خوردگی را، پژوهش‌های هدفمند در زمینه خوردگی، ساماندهی استفاده از مشاوران و پیمانکاران، نظام برنامه ریزی شرکتهای اصلی وزارت نفت و مدیریت دانش از سیاست‌های مدیریت کلان سند مدیریت خوردگی صنعت نفت دانست.

اصل عربی یادآور شد: دستورعمل خود ارزیابی سند مدیریت خوردگی با ١٦٠ سئوال برای به دست آوردن ظرفیت شرکت‌های اصلی وزارت نفت تهيه و به شرکت‌ها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به این که در سند مدیریت خوردگی صنعت نفت استانداردهای مدیریت استفاده شده است، یادآور شد: توسعه، روزآمدکردن و بومی سازی استانداردها با شرائط آب و هوایی کشور از اهداف این سند است.

اصل عربي با بيان اينكه خوشبختانه در صنعت نفت تعداد حوادث زياد نبوده است، گفت: اين امر مويد آن است كه در كنترل مسائل خوردگي پيشرفت‌هاي بسياري داشته‌ايم و پيمانكاران و مشاوران صنعت نفت كار خود را به خوبي انجام داده‌اند ولي هزينه انجام اين كار نشانگر آن است كه سهم هزينه‌هاي نگهداري و تعميرات ما به ازاي ميزان توليد در رده بهتري نسبت به شركت‌هاي هم‌تراز بين‌المللي قرار ندارد.

وي با اشاره به ميزان هزينه هاي ناشي از خسارات وارده گفت: متاسفانه سيستمي كه بتواند اين آمار و ارقام را جمع بندي كرده و در اختيار قرار دهد وجود ندارد و تلاش شده است تا در نقشه راه مديريت خوردگي به آن بپردازيم.

به گفته وی، ارزش کل نگهداری و تعمیرات در دنیا سالانه ٢ تا ٢,٥ درصد میزان سرمایه گذاری است بنابراین ما در اين محدوده مجاز به صرف هزينه در بخش تعمیرات هستیم.

اين مقام مسئول با بيان اين‌كه 70 درصد تجهيزات صنعت نفت مكانيكي و سازه‌اي هستند، افزود: در اين صنعت 15 درصد تجهيزات دوار و ماشيني و 10 درصد برق و ابزار دقيق است كه پر ريسك‌ترينآن همان بخش70 است و اگر بتوانيم اين پديده را مديريت كنيم بخش عظيمي از ثروت‌هاي ملي، حفظ و صيانت خواهد شد.

اصل عربي با اشاره به اينكه بايد همواره در دو مسير مكانيزه نمودن سيستم‌ها و بهبود فرآيندها حركت كنيم گفت: اگر بهبود فرآيندها صورت نگيرد و صرفا از سامانه‌ها و سيستم‌‌هاي نرم افزاري استفاده شود نمي‌توان در اين خصوص كاري را از پيش برد از اين رو، اين دو مهم در يك خط مستقيم قرار ندارند و بايد با يكديگر در تعامل دو سويه باشند و هم‌ديگر را تعالي مي‌بخشند.

وي با تاكيد بر اهداف كوتاه، ميان و بلند مدت در سند خوردگي گفت: با در نظر گرفتن اهداف كوتاه مدت مي توانيم اقداماتي نظير كنترل هزينه‌ها، آموزش، بهبود ساختار سازماني را مورد بررسي قرار دهيم و در برنامه هاي ميان مدت نيز مي‌توان طراحي مهندسي، بهبود اجراي پروژه‌ها و استفاده از مواد مناسب را در نظر داشته باشيم.

اصل عربي تصريح كرد: در اهداف بلند مدت بايد به دنبال طرح‌هاي نوسازي و به سازي بوده و هدف گذاري مشخصي را در كارهاي داخل كشور در حوزه خوردگي داشته باشيم و در مكان‌هايي كه نياز به فناوري‌هاي جديد و به روز است از آنها بهره بگيريم.

وي با تبيين ابعاد مختلف شانزدهمين كنگره خوردگي گفت: در اين كنگره بايد گزارشي از 15 دوره قبلي ارايه شود و مقايسه اي بين اين سال‌ها انجام شود تا به نتيجه معقولي دست يابيم.

اصل عربي با بيان اينكه از اين طريق مي توانيم به نقاط قابل بهبود را شناسايي كنيم،گفت: كنگره را بايد محل گفت و شنود بدانيم كه همواره بايد داراي برنامه اي جامع و مدون باشد تا از اين طريق بتوان به نتايج مثبتي دست يافته و آمار و ارقام رشد و بهبود و اثر بخشي اقدامات را ارايه نمود.

وی افزود: روش‌های پیشگیرانه به روشهای پیش بینانه و پیش اقدام بدل شده‌اند و پتانسیل‌های خطر و خرابی هدف قرار داده شده است و در دنیا درصد پایداری تجهیزات را با استفاده از مواد جدید بالا می برند و امکان خراب شدن تجهیزات را به صفر می رسانند.

دبیر اجرایی کنگره خوردگی به استفاده از ظرفیت‌های فناوری به دلیل نبود شناخت کافی از پدیده خوردگی اشاره و تصریح کرد: باید از همه حوزه های علمی و تجربی کشور برای موفقیت در مدیریت خوردگی استفاده کرد.

وي با اشاره به مبحث مهم مديريت دانش افزود: با اينكه 107 سال از عمر صنعت نفت مي‌گذرد اما تاكنون تجربه افراد و اطلاعات موجود جمع‌آوري نشده است و با بررسي سوابق صنعت و احصاء اين اطلاعات مي توان به نوع مشكلات خوردگي دست يافت.

وي در خاتمه افزود: شانزدهمين كنگره ملي خوردگي ايران و همچنين سومين كنگره خوردگي صنعت نفت با در نظر گرفتن شناخت موضوعات مرتبط، برنامه براي رفع موانع و اجراي آن‌ها به منظور كاهش هزينه‌ها در روزهاي سوم تا پنجم آذر ماه در پژوهشگاه برگزار خواهد شد.

خبرنامه

در صورت تمایل به دریافت خبرنامه لطفا ابتدا فرم عضویت را تکمیل نمائید.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت می باشد.© 2019

طراحی و بهینه سازی سایت توسط واحد روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت